de Daniel A. Bujorean, MBA, CIM
Tudor este un medic român ‘recalificat’ ca om de afaceri și proprietar a două fabrici de tâmplărie și parchet de lux. Un business mare care deservește clienți mari din țări precum Belgia, Germania, Olanda și Austria, ca multe dintre fabricile de profil din România.
Nu e genul de persoană căruia îi place să rememoreze perioadele de lipsuri și încercări ale vieții de om de afaceri însă cum tema discuției era ‘noua criză economică’ a venit și rândul lui să-și amintească de criză care l-a ‘îngenuncheat’.
‘Era o comandă de multe sute de mii de euro de la un client nou însă care arăta foarte bine pe istoric’, își amintea el. ‘La o prima vedere nimic nu ne-a trezit suspiciuni însă graba cu care dorea să finalizeze comanda era neobișnuită’. ‘Dă-mi orice fel de tâmplărie ai în depozit, important este să ajungă cât mai repede la noi pentru că trebuie să finalizăm proiectul’. Retrospectiv tot deal-ul era suspect dar orbiți de perspectiva unei mari comenzi au ignorat riscul. ‘Nu am avut o poliță de credit comercial, relația cu brokerul meu de asigurări era strict tranzacțională și tot ceea ce mă interesa era să-mi cumpăr asigurările auto obligatorii și să plătesc pe ele cât mai puțin.’
Din păcate foarte mulți antreprenori din România au învățat această lecție prea târziu. Managementul de risc presupune mai mult decât o relație de lucru strict tranzacțională cu un broker și un broker de asigurări profesionist nu oferă doar cel mai bun preț ci are o abordare consultativă și personalizată fiecărui business, venind cu propuneri de transfer a unor riscuri în asigurare, după necesitățile afacerii. Este o evaluare detaliată a riscurilor unei companii pentru a realiza planuri personalizate de asigurare conforme cu nevoile acesteia, abordând expunerile la risc în întreaga lor complexitate: active, răspunderi, personal sau expuneri de natură financiară.
Elocventă și sugestivă este descrierea rolului brokerului de asigurări în caracterizarea făcută de Valentin Tucă – unul din pionierii pieței de brokeraj de asigurări din România, cu experiența îndelungată în companii mari de brokeraj: “Dacă asigurările sunt medicament pentru situații de criză în business, atunci brokerul este medicul care prescrie rețeta, după ce consultă atent businessul și îi depistează vulnerabilitățile și riscurile. Deci e vorba în primul rând de o cultură a prevenției, care de fapt înseamnă grijă și evitarea surprizelor neplăcute.”
Această schimbare de paradigmă în brokerajul de asigurări este consfințită și de Directiva Europeană privind intermedierea în asigurări, transpusă în legislația noastră prin norma ASF 19/2018: “Compania de brokeraj (…) în cadrul activității principale, desfășoară activitate de distribuție, care constă în: oferirea de consultanță clienților săi sau potențialilor clienți, propunerea de contracte de asigurare și/sau reasigurare, acordarea asistenței pentru gestionarea și derularea acestora, în special în cazul unei solicitări de despăgubiri, cum ar fi instrumentare daune în serviciul/beneficiul clienților, negocierea cu societățile în vederea obținerii și încheierii celor mai bune contracte de asigurare și/sau reasigurare pentru aceștia;”
‘Medicul’ de asigurări este așadar un partener de business important pentru antreprenor sau director general pentru că rapoartele și consilierea specializată în materie de riscuri reprezintă instrumente esențiale în procesul de luare a deciziilor de business, de la întocmirea planurilor de dezvoltare, la strategiile de vânzare, încheierea contractelor comerciale, verificarea bonității partenerilor sau a îndeplinirii standardelor de conformitate și reglementare.
A avea alături un broker de asigurări este nu doar un avantaj, ci o mare necesitate, pentru că pe lângă rolul pe care îl are în faza de construcție a unei politici de management al riscurilor, în care cumpărarea de asigurări se face strategic și nu după ureche, în cazul apariției unor evenimente nedorite ai alături un partener care să-ți reprezinte interesele în cel mai bun mod în fața asiguratorilor. Și asta fără niciun cost suplimentar, comparativ cu situația în care îți procuri asigurările direct, pe cont propriu.
_____
Despre Obsidian Broker
Obsidian Broker furnizează servicii profesionale de consultanță privind identificarea, analiza, evaluarea și adresarea adecvată a riscurilor, dezvoltând programe structurate de asigurări menite să elimine sau să reducă semnificativ impactul negativ potențial al producerii riscurilor respective.
Programele de asigurare create în concordanță cu nevoile clienților săi sunt plasate în piața de asigurări, locală și internațională, prin companiile de asigurări partenere, aliniind interesele clienților pentru produse de asigurare adecvate cu cele mai bune capacități și posibilități de subscriere ale asiguratorilor, astfel încât, atât clienții asigurați cât și partenerii asiguratori, să poată beneficia de cele mai bune condiții contractuale și de o eficiență operațională superioară, în condiții de totală transparență și încredere.
Cere o analiză personalizată completând formularul de mai jos!